Turnieje snookerowe Turnieje snookeroweMecze na żywo Transmisje: 16 Grand Prix Abu Zabi Grand Prix Abu Zabina żywo Transmisje: 11 Grand Prix Kataru Grand Prix Kataruna żywo Transmisje: 11 Skoki narciarskie Skoki narciarskieMecze na żywo Transmisje: 10 Narciarstwo Alpejskie Narciarstwo AlpejskieMecze na żywo Transmisje: 8 Magazyn sportowy Magazyn sportowyna żywo Transmisje: 7 Kombinacja Norweska Kombinacja NorweskaMecze na żywo Transmisje: 5 Łyżwiarstwo szybkie Łyżwiarstwo szybkieMecze na żywo Transmisje: 5 ATP Next Gen Finals ATP Next Gen FinalsMecze na żywo Transmisje: 4 Grand Prix USA Grand Prix USAna żywo Transmisje: 4 Gala boksu dzisiaj Gala boksu dzisiajna żywo Transmisje: 4 Gala UFC Gala UFCna żywo Transmisje: 4 Snowboard SnowboardMecze na żywo Transmisje: 4 Biathlon BiathlonMecze na żywo Transmisje: 4 Kolarstwo torowe Kolarstwo torowena żywo Transmisje: 2
Bonus dnia bonus dnia 330 PLN 300 PLN
20 PLNDARMOWY ZAKŁAD ZA REJESTRACJĘ
10 PLNBONUS OD PIERWSZEGO DEPOZYTU
3 X 100 PLN3 ZAKŁADY BEZ RYZYKA
Zarejestruj konto

Jak zmieniały się wrażenia z gier wideo i hazardowych na przestrzeni lat?

jak-zmienialy-sie-wrazenia-z-gier-wideo-i-hazardowych-na-przestrzeni-lat
Autor: Jacek Górny | 23.06.2022 3:25

W dzisiejszym artykule przyjrzymy się jednemu z najbardziej fascynujących aspektów naszych czasów, a mianowicie fenomenowi gier online — zarówno wideo, jak i hazardowych. Postaramy się zawrzeć tutaj zarysy historyczne różnego rodzaju takich gier, zarówno na komputery stacjonarne, jak i konsole oraz urządzenia mobilne, rzucimy także okiem na inną interesującą gałąź internetowej rozrywki, jaką są gry hazardowe, które oferuje praktycznie każde kasyno internetowe w dużych ilościach. I przede wszystkim przyjrzymy się temu, jak zmieniają się wrażenia użytkowników z rozgrywki! Zapraszamy do lektury!

Czym w ogóle są gry online?

Zacznijmy od podstaw, a mianowicie spróbujmy, ogólnie rzecz biorąc, zdefiniować pojęcie gry online. Jak pewnie każdy z Was podświadomie zgaduje, będą to gry wykorzystujące dość mocno Internet, służący zarówno do komunikacji pomiędzy graczami, jak i wymieniania informacji o przebiegu samej rozgrywki z serwerami internetowymi pełniącymi rolę zarządzającą daną grą, a także między komputerami samych graczy. Należy tutaj zauważyć, że grą online nie będą według tej definicji wszelkie rodzaje potyczek rozgrywanych po sieci LAN, jako że nie spełniają one wymogu dotyczącego wykorzystania Internetu — choć akurat tutaj granica może być bardzo płynna.
Bez zbytniego zagłębiania się w szczególnie odległe czasy wspomnimy tylko, że na samym początku niektóre z gier umożliwiały grę dwuosobową opartą o połączenie modemowe. Nie było żadnych serwerów zewnętrznych, każdy z graczy musiał mieć własną kopię gry oraz telefon. Używając modemu, zestawiano połączenie telefoniczne i grano w dwie osoby. Sporo popularnych na Amidze tytułów wykorzystywało tego typu rozwiązanie.

Doom jako kamień milowy rozwoju gier typu multiplayer

Skoro w poprzednim akapicie wspomnieliśmy o sieci LAN, to nie można zapomnieć o jednym z kamieni milowych, jakim był Doom. Była to jedna z pierwszych gier pozwalających wielu graczom na wspólną zabawę, przy czym niezbędna była do tego sieć LAN. W teorii można było w ten sposób grać przez Internet, jednak gra wymagała naprawdę sprawnego połączenia, co w przypadku Internetu w połowie lat 90-tych było praktycznie nieosiągalne.
Ale tak naprawdę pierwszymi grami zasługującymi na miano gier online były popularne MUDy, czyli gry RPG rozgrywane w środowisku tekstowym — centralną rolę pełnił serwer obsługujący grę, z którym łączyli się użytkownicy programem o nazwie telnet, przypominającym bardzo ogólnie konsolę tekstową systemu Windows. Właściwie można uznać gry tego typu za pierwsze kroki w gatunku MMORPG, który później gwałtownie rozwinął się w stronę gier takich, jakie znamy obecnie, z kamieniami milowymi w postaci Ultimy Online, RuneScape oraz World of Warcraft.

Rozwój Internetu, a gry online

Wraz z rozwojem technologii Internetu nastąpił błyskawiczny rozwój gier online. Nagle okazało się, że na rynku istnieje olbrzymi popyt na rozgrywki wieloosobowe toczone przez graczy z różnych stron świata przez Internet. Wystarczy tutaj wymienić takie tytułu, jak Unreal Tournament, Quake 3 oraz Counter Strike’a, które były jednymi z pierwszych gier w pełni wykorzystujących możliwości Internetu.
Nie oznacza to oczywiście, że gry typu FPS były jedynym gatunkiem, w który można było swobodnie grać przez Internet, całkiem sporo innych pozycji pozwalało na granie online z użytkownikami z całego świata. Wymieńmy na przykład legendarną już dziś grę pod tytułem Diablo 2, czy mniej znaną, lecz do dziś w kręgach miłośników motoryzacji uważaną za kultową, czyli Grand Prix Legends. Wymienione powyżej tytuły stanowiły prawdziwy kamień milowy pod rozwój dzisiejszego rynku gier online — gdzie praktycznie każdy tytuł dostępny w sprzedaży oferuje granie przez Internet!

Początki internetowego hazardu

Podobnie ciekawa sytuacja miała miejsce w przypadku gier hazardowych. Pierwsze kasyna online pojawiły się w Internecie w roku 1996, były to InterCasino oraz TheGamingClub. Ich oferta na początku była skromna, bo i możliwości techniczne dalece odbiegały od obecnych. Pierwsze gry hazardowe były niezwykle proste i w przeważającej większości sprowadzały się po prostu do kilku odmian pokera i blackjacka. Najbardziej zaawansowane z nich przypominały wyglądem pasjansa, którego znamy z Windows. Oczywiście nie przetrwały one do dziś, ale warto o nich wspomnieć jako o pionierach tej ekscytującej obecnie branży.
Prawdziwym przełomem w dziedzinie gier hazardowych okazało się wprowadzenie na rynek technologii Flash oraz Javy. Pozwoliło to producentom oprogramowania dla kasyn online na stworzenie gier, które można było uruchamiać w standardowych przeglądarkach internetowych, a przy tym oferowały one znakomite możliwości pod względem szaty graficznej oraz dźwięku. Co więcej, gry te były niezależne od platformy i systemu operacyjnego oraz pozwalały wykorzystać szereg zaawansowanych technologii, na przykład szyfrowanych połączeń, szybkich wpłat i wypłat, a także zapamiętywania stanu gry, dzięki czemu gracze mogli wrócić do rozgrywki w dowolnym momencie i na dowolnym komputerze.

Eksplozja popularności urządzeń mobilnych

Ostatnim naprawdę znaczącym skokiem technologicznym na rynku internetowych gier hazardowych było rozpowszechnienie się zaawansowanych urządzeń mobilnych, czyli smartfonów oraz tabletów, które oferowały z jednej strony wysoką wydajność, a z drugiej duże, wyraźne wyświetlacze oraz wygodną obsługę. Obecnie kasyna online w wersji mobilnej przebiły swoją popularnością wersje stacjonarne, a miłośnicy internetowego hazardu bez żadnych ograniczeń mogą oddawać się przyjemnościom wynikającym z grania w ulubione tytuły na telefonach i tabletach — niezależnie od tego, gdzie obecnie się znajdują.

Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie kasyn online to dwie sprawy — jedna z nich zapewne będzie znana większości użytkowników, a mianowicie wersje na żywo, z prawdziwym krupierem, a druga obejmująca wkroczenie internetowego hazardu w świat konsol, takich jak np. Xbox. Gry kasynowe w wersjach na żywo są niezwykle atrakcyjną formą rozrywki, nie tylko z uwagi na możliwość grania z prawdziwym człowiekiem pełniącym rolę krupiera, ale także dla samego obserwowania poczynań innych graczy — co stanowi znakomity materiał instruktażowy!

Pierwsze kroki w świecie hazardu na konsolach

Posiadacze konsol także od pewnego czasu mogą grać w gry kasynowe, ale jedynie na wirtualną walutę. Pewnym wyjątkiem od tej reguły są konsole Xbox, których właściciele mają dostęp do kilku aplikacji kasynowych umożliwiających im grę w najpopularniejsze pozycje kasynowe, którymi są maszyny slotowe, ruletka i poker przez Internet. Prawdopodobnie właśnie konsole to kolejny etap rozwoju rynku gier kasynowych, ten obszar jest bowiem dziewiczy — a standardowe gry właściwie zajęły już wszelkie możliwe nisze, tak więc wszelkie przewidywania na ich temat na dzień dzisiejszy są niezwykle trudne.

Zakończenie

Podsumowując, ostatnia dekada przyniosła niewiarygodny wręcz skok technologiczny związany z rozwojem Internetu, co szczególnie wyraźnie zauważyć można, analizując gry komputerowe (w tym i te hazardowe) — porównanie oferty i możliwości gier będących rynkowymi hitami 10-15 lat temu ze współczesnymi produktami powinno naprawdę wzbudzić olbrzymi szacunek dla dokonań cywilizacji u każdej osoby choć trochę interesującej się kwestiami technologii.

Ten artykuł jest dostępny tylko w zagraniczej odsłonie tego serwisu.

Typy dnia

1 (1X2)

1.45

PSV Eindhoven - Twente

Stawka120 PLN
Łączny kurs1.45
Do wygrania: 174 PLN
Typuj w Fortunie